Turnaj u Šťávů 13. dubna 2012

15.04.2012 10:10

Do bystrcké restaurace U Šťávů, kde se každý pátek večer hrají bleskové turnaje, chodím tak 2x-3x za rok. A protože v sobotu se žádný větší turnaj v Brně a okolí konat neměl (snad s výjimkou uzavřeného přeboru Lokomotivy Brno v rapid hře dvojic, kam se přihlásilo jen málo týmů) tak jsem s laskavým svolením své hodné ženy se přece jen do Bystrce vypravil. Ale ještě předtím jsem rozeslal na řadu adres e-mail, kde jsem svoji účast ohlásil v tom případě, že aspoň dva adresáti potvrdí, že tam taky příjdou, aby nás nebylo málo. Téměř vzápětí se ozvali Gusta Nikodém (že příjde s Kučerou) a Jirka Hrdina (že s ním příjde i Kubíček) – tak jsem měl klid. V Bystrci jsem byl kolem půl sedmé, již tam několik borců sedělo v přítmí u stolu (ten náš rohový velký měli dnes zamluveni hudebníci a zpěváci) a rozebírali jakési partie. V televizi a na velké obrazovce zatím probíhalo finále hokejové extraligy mezi Kometou Brno a Pardubicemi. Všiml jsem si, že televizní obraz je asi o 3 vteřiny zpomalený oproti té velké obrazovce – důkaz Einsteinovy teorie relativity?! René Přibyl s Gustou Nikodémem mne několikrát pod záminkou chystání šachových souprav odlákali na „horní palubu“ za závěs, kde má Bystrc skříňku se šachovými proprietami, ovšem nikoliv za účelem pracovním, nýbrž ryze konzumním: René ze své černé kabely vytáhl lahvinku Tuzemáku a nechal kolovat. Ostatní přítomní buď hráli zatím volné partie, nebo se vrhli k velkým zeleným stolům na konci velké hospodské místnosti, vytáhli ze svých kabel pálky a začali hrát pinec! Jak to přesně dopadalo nevím, ale zahrál si prý po 30 letech i Jura Kubíček a René Přibyl přemohl Kopkana a jeho přítelkyni. Bylo již skoro čtvrt na osm, když se naštěstí ujal řízení turnaje jediný schopný organizátor v sále – Jura Hrdina. Napsal tabulku pro deset účastníků a začalo první kolo. Já v něm měl mimořádné štěstí a je to taky jediná partie, co jsem si z celého klání zapamatoval. Před prvními tahy začal Jura takovým proslovem: „Dnes na tebe budu hodný, dám ti to za remízu“. Nijak jsem nereagoval a spustil jsem nečekaně 1...d7-d5 a pak známý Albinův protigambit:  

 

Kubíček,J - Kalendovský,J [D09]

Bystrc /U Šťávů/ (1), 13.04.2012

1.d4 d5 2.c4 e5 3.dxe5 d4 4.Jf3 Jc6 5.g3 Sg4 6.Sg2 Dd7 7.0–0 0–0–0 8.a3 h5 9.b4 Sh3 10.b5 Ja5 11.Da4 b6 12.Sd2 h4 13.Sxa5 Sxg2 14.Kxg2 hxg3 15.h4 bxa5 16.Dxa5 Sc5 17.Jbd2 gxf2 18.Kxf2 Jh6 19.Jb3 Jg4+ 20.Ke1 d3? 21.Jxc5

 

(A teď jsem začal bědovat, že teda tu remízu, co mi na začátku hry nabízel, vezmu. Jura samozřejmě už nechtěl, hrozí mi mat, ztráta dámy, mám figuru míň. Chvíli jsme o té situaci konverzovali, Jura se už cítil vítězem. Ale po mém jediném zoufalém tahu to přišlo:) 21...d2+ 22.Kd1 Je3# (Tak jsem šťastně zahájil turnaj, který jsem nakonec vyhrál) 0–1

 

Další partie probíhaly v celkem poklidném duchu, jenom trochu nervózní byl Jiří Janota, který na dotaz paní servírky „Dáte si ještě jeden?“ (míněn byl čaj), poněkud nerudně oznámil, zadumán do svých kombinací: „Drž hubu!“. Paní už šachisty zná, decentně se vzdálila... Podle svého zvyku se jaksi opožděně během prvního kola objevil Tonda Fráňa. Nabízel jsem se, že tabulku upravím, ale přísný Jura Hrdina už nikoho přibrat nechtěl a tak se Fráňa musel spokojit pro dnešek s přihlížením k partiím. Později ještě přišli další šachisté – diváci: Ondra Kašpárek z Lokomotivy, který tento týden pracuje v Břeclavi na ozvučení(?!) zimního stadionu (není snad z firmy PRO-MO-PRO?) a také náš dávný přítel Rosťa Bartoník, který kdysi hrával za slavný tým Troubska, pak skončil jako „bezdomovec“, který spával ve stanu na zahradě, jeho velkou knihovnu, kterou chvíli skrýval Karel del Favero v místní hasičské zbrojnici a kam nás s Vykydalem pozval kdysi slovy: „Vemte si, co chcete“, tedy její podstatný zbytek (asi několik set knih a ročníků časopisů) pak odkoupil Karel Mokrý za pět tisíc, přičemž pořizovací hodnota byla asi desetinásobná. Jo – to jsou osudy. Takže turnaj zdárně pokračuje, čárky na účtenkách rychle přibývají, když tu mne zve pan Kučera k jedné pozici, která se mu zdála být zajímavou. Poprosil jsem ho s poukazem na to, že jsem již opilý a jako reportér k ničemu, aby ji zapsal. A zde tedy je. 

 

Kučera,P - Glacner,K

Bystrc /U Šťávů/, 13.04.2012

 

Bílý na tahu. Partie zřejmě skončila takto: 1.Kh1 Sxf2? 2.Jf6+ Kh8 3.Vxf7 Vxf7 4.Jxf7# 1–0

 

Po prohře s panem Kučerou, kdy jsem si až u rozehrané partie vzpomněl, že Aljechinku umí dobře, jsou další mé výkony tak trochu v mlze. Hektický byl závěr s Jurou Hrdinou. Rozehráli jsme moji oblíbenou holandskou, dokonce jsem měl figuru navíc, pak jsem však o ni přišel, Hrdinský volný á-pěšec doběhl do dámy, měl jsem jen krále a dva pěšce proti dámě a jezdci, spoléhal jsem na to, že již brzy ukáží hodiny Hrdinovi 0,00 – no jenomže mi právě v té chvili sebral posledního pěšce a ulehčeně si oddechl – remíza! A pamatuji si ještě poněkud nesportovní závěr: před posledním kolem byl stav v čele: Kučera 6,5, Kalendovský 6, Nikodém 5. Já měl hrát s Rendou a Kučera bojoval s Nikodémem. Měl figuru navíc, ale najednou se to obrátilo a Gusta měl figuru víc! Tak jsme s Rendou usoudili, že by měl turnaj vyhrát „domácí“ a tomu jsme přizpůsobili naši hru. Tak se aspoň dodatečně panu Kučerovi, který nakonec s Nikodémem prohrál, omlouvám.  Po turnaji pokračovala zdařilá páteční akce jednotlivými zápasy. Karel Glacner dával k dobru svoje zážitky z turnaje v Thajsku. Doporučuji přečíst si podrobný referát o té soutěži na webu Jihomoravského šachového svazu od Petra Mlýnka. Je taky tak trochu ukecanej, ale píše moc pěkně! Mrzelo mne, že na moji otázku, kterou jsem postupně položil téměř všem přítomným šachistům: „Který významný šachista má dnes 49. narozeniny“ nedokázal nikdo bez velké nápovědy odpovědět. No ano: 13. dubna 1963 se nám narodil Garri Kasparov! Hurá! A mimochodem – v neděli 15. dubna uplyne sto let od potopení „nepotopitelného“ parníku Titanic a šedesát let od narození mezinárodního mistra a dlouholetého šéfredaktora časopisu Československý šach Ivana Hausnera. Jistě zajímavé souvislosti – ostatně „dubnový“ je i mistr František Blatný – za rok ho čeká již osmdesátka!

 

Jo – a Kometa vyhrála 2:1.

Rozhodčí: Jíří Hrdina

 

(kal)

—————

Zpět


Diskuse k článku:

Datum: 16.04.2012

Vložil: Bohumil Skoumal

Titulek: Narozeniny

Na otázku " Který významný šachista má 49.narozeniny " se dá odpovědět i jinak. Sice o pět dní později, ale přece, slaví dne 18.4. své 49.narozeniny BIVOJ !

—————