Pardubice 2012

10.08.2012 01:19

V červenci se vždy těším, že zas po roce uvidím Kunětickou horu a také největší českou řeku, kolem níž se po cyklostezce krásně bruslí a vůbec celé město perníku. Letos jsem v polovině šachového týdne absolvoval večerní prohlídku pardubického zámku a centra města s průvodcem a díky jemu jsem si připomenul, proč mají Pardubice ve znaku jen polovinu koně. Podává se to zde takto : V polovině 12.století byla zorganizována Fridrichem Barbarossou křížová výprava, které se zúčastnil i Ješek z Pardubic. Když tato výprava ležela u Milána, tak některé vojáky napadlo, že by mohli v Miláně sebrat pár koní a nějaké cennosti. Milánské stráže to však zpozorovali a když křižáci s kořistí prchali z města, tak spustili kovovou padací bránu. Bylo to zrovna v okamžiku, když branou projížděl Ješek, brána dopadla těsně za jeho zády a Ješkova koně přeťala na poloviny. Přesto kůň s Ješkem dojel až do Čech a na  počest statečnosti a vytrvalosti tohoto koně, se polovina koně dostala s královským souhlasem do znaku města. Kamenný reliéf boje u Milána v roce 1158 podle předlohy obrazu Mikoláše Alše zdobí Zelenou bránu v centru Pardubic.

Od historie přejděme k šachům. Ve velmistrovském turnaji jsem obdivovali hru vítěze Tamira Nabatyho a taky našich hráčů – zejména Vítězslava Rašíka, který splnil velmistrovskou normu, Jana Votavy a Vojty Pláta, kterému jsme, jako hráči hrajícímu v Brně, drželi nejvíce palce a je škoda, že mu velmistrovská norma velmi těsně unikla. Odehrané partie velmistrů, ve stanu za arénou s přehledem komentoval i v angličtině Petr Pisk.

 

Já jsem hrál jako vždycky, to je po šestnácté, turnaj D. Spolu se mnou tento turnaj hráli i někteří starší hráči z Brna – V.Kosina, M. Doškař a K.Glacner, kteří před turnajem tajně pošilhávali po cenách S60, k nimž nakonec ale měli hodně daleko. Já jsem získal 4,5 bodu z 8 partií, z deváté jsem se omluvil. O mezinárodnosti turnajů v Pardubicích svědčí fakt, že z těch osmi partií jsem hrál pouze jednou s českým hráčem.

 

Na závěr uvádím dvě své partie:

 

Mendelboim Nir /ISR/ 1950  -  Jiří Řehůřek 1771     -    22.7.2012

d4 d5, c4 e6, Jc3 Jf6, Sg5 Se7, e3 h6, Sf4 0-0, Jf3 c6, Se2 Jbd7, c5 b6, b4 Sb7, 0-0 Dc8, Dc2 Sa6, Vfc1 Sxe2, Dxe2 b5, a4 a6, h3 Db7, Va2 Vfc8, Vca1 Sd8, Je5 Jxe5, Sxe5 Je8, Dg4 Sc7, Sxc7 po tomto tahu mi soupeř z Tel Avivu nabídl remízu slovem ničja ? -  odpověděl jsem, že da      remis

 

Semjonovs Vsevolods  /LAT/  1473  -  Jiří Řehůřek 1771    -   27.7.2012

e4 c5, Jf3 d6, d4 cxd4, Jxd4 Jf6, Jc3 a6, Sc4 e6, Sg5 Se7, 0-0 Dc7, Sb3 0-0, Dd3 Ve8, Vfe1 Jbd7, Vad1 Jc5, Df3 Jxb3, axb3 b6, De3 Sb7, Jf3 b5, h3 Vad8 , Sf4 Dc5, Dd3 d5, e5 Je4, Se3 Dc7, Sd4 h6, De3 Vc8, Sb6 Db8, Jxe4 dxe4, Sa7 Dc7, Jh2 Sd5, Vd2 Sg5, f4 exf3    0 - 1

 

 

Jiří Řehůřek

—————

Zpět


Diskuse k článku:

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.